Colecționari, vi se pregătește ceva! Expoziția eveniment a artistei vizuale Arina Bican, numită „Social Metamorphosis” are tot ce-i trebuie pentru a impresiona și a deveni reper peste timp!
Acorată puternic în tendințele contemporane, Arina Bican captează ceea ce este relevant în societatea în care trăim și expune, pe pânze luxuriante, un univers urban, recognoscibil, dar în care femeile se transformă ca în Metamorfozele lui Ovidiu și îți dezvăluie laturile lor animalice. Un veritabil manifest feminist, care vorbește despre „cucerirea” libertății sinelui în jungla urbană prin forță și fragilitate, frumusețe agresivă și agresivitate animalică, prin expunere, conștientizare și curaj.
Femeile din lucrările Arinei Bican își explorează latura animalică, pe care artista o face vizibilă prin detalii alese atent. Lumea pe care Arina Bican o conturează este seducătoare și senzuală, dar și plină de surpriză, inefabil, neliniște, tensionată ca un corp de felină, capabilă să te ia prin surprindere, tot timpul în avantaj fiindcă nu-i poți ghici intențiile.
Frumusețea este copleșitoare, vine din tehnica de execuție, cromatica puternică, aerul exotic și instinctual răspândit de personaje, dimensiunea „monumentala” a pânzei care te înghite în povestea ei și te face să treci din realitate în imaginarul artistei
Femeia este tema centrală, iar ipostazele feline în care artista își prezintă personajele din lucrări exprimă stări și atitudini diverse, de la o aparentă detașare contemplativă, la frică, instinct de autoapărare, agresivitate în a trasa limite și a se impune, loialitate, putere, asumare, sensibilitate. liniște etc, fiind în fond, o călătorie prin propriile trăiri, dar cu valoare de reprezentativitate universală.
Printre cele mai intresante lucrări ale expoziției sunt cele inspirate de mitul Medusei care decade din propria umanitate, ca pedeapsă pentru că i-a înfruntat pe zei. Mândria acesteia, părul său deosebit de atrăgător (ca și al artistei, ne permitem să spunem) este transformat în șerpi. Cine îndrăznește să privească această frumusețe decăzută se transformă în stană de piatră. Artista Arina Bican își închipuie o Medusă contemporană, alături de cele două surori ale ei.
Povestea Meduzei a inspirat nenumărați artiști de-a lungul timpului, inclusiv pe Caravaggio și Rubens care ilustrează o femeie cu șerpi în păr, decapitată. Perspectiva Arinei Bican asupra acestei femei este diferită. Meduza, una din cele trei Gorgone, era o tânără extrem de frumoasă. Această calitate îi atrage mânia zeilor, care o pedepsesc și o transformă într-un monstru. Artista vede sensibilitatea din spatele femeii și ne arată o altă față a unei istorii pe care avem impresia că o cunoaștem.
Dar, în topul preferințelor mele este lucrarea în care femeia stă cu spatele spre noi, vulnerabilă, dar inaccesibilă în jungla ei, în care se cufundă și cu care se confundă. Dacă majoritatea personajelor Arinei Bican se uită țintit și direct către privitor, în această lucrare, scenariul este diferit. Nu știm ce vede, avem acces doar la mediul în care femeia se mișcă, vedem plantele luxuriante care o înconjoară și care par să ne-o fure de sub privire.
Turul expoziției este o calătorie către autenticitate, către validarea propriilor instincte și a unor atitudini de care poate, ți-e teamă, poate sunt mai greu de acceptat, dar de care ai nevoie pentru a te adapta social, și, maim ult decât atât, pentru a reuși să aduci plus-valoare în lumea în care trăiești.
Expoziția Arinei Bican dă voce femeilor, le validează, le recunoște puterea, instinctele și intuiția, le mângâie și le glorifică. Lucrările ei sunt alegeri excelente pentru orice colecționar de artă românească contemporană.
Expoziția Social Metamorphosis de Arina Bican a avut vernisajul în data de 2 februarie și se încheie pe 12 martie. O puteți vedea la Kulterra Gallery – Strada Știrbei Vodă 104-106, București, 010119.
O puteți urmări pe Arina aici:
Instagram: https://www.instagram.com/arina.bican/
Bio Arina Bican: Arina Bican este o tânără artistă, interesată de diferite medii de expresie vizuală care variază de la pictură la ceramică. A absolvit Universitatea Națională de Artă București, secția Pictură Murală, licență și master în 2015. Temele pe care aceasta le abordează variază de la investigarea universului digital, a memoriei și a rememorării cu ajutorul tehnologiei, lumea copilăriei și imaginarul ei specific, iar lista continuă să se actualizeze.